یا فاطر

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

یا انیس القلوب...


طبق تدبیرربوبی ورحمانیت خدا،نظام هستی براین نهادینه شده که برای هر خلق،منفعت واثری جعل شود وبستر و زمینه ی رسیدن به این کارکرد به طوربالقوه دروجودآنها قرارداده شود وازآنجا که انسان هم تافته ی جدا بافته ازنظام آفرینش نیست بسترلازم جهت قیام برای خلیفه الله شدن دراو قرار داده شده است.(إنی جاعل فی ألارض خلیفه)

فطرت و وجود انسان به سان زمینی مرغوب برای بهره برداری است که اگر انسان خود را درمعرض حقایق جاری نازل شده درعالم قرار بدهد (وأنزلنا من المعصرات ماء ثجاجا)براساس ظرفیت وجودی خود از آنها اثرمی پذیرد و زمین وجودش را به جنتی ابدی تبدیل می کند و در صورتی که بر خلاف این حقایق عمل کند (تکذیب آیات و طغیان) نعمت زمین وجودش را ازدست داده (مرصاد)وبه شوره زاری که توان رشد و پویایی ندارد،تبدیل می کندوآیات نور که باعث رشد می شوند در او باعث افزایش هر چه بیشتر عذاب می شود.

  • نفیسه مردانی

یا انیس القلوب...


مومن تمام وجوش نوراست ....

نوری  که در پیچ وتاب حوادث  بی فروغ نشده...

ودر هربستری به ثابتات و سرچشمه ی اصلی  تمسک می جوید.... 

نوری  که به مانند چراغى است  که در شیشه‏اى  بلورین قرار داشته  و با روغنی درغایت صفا میسوزد و چون شیشه چراغ نیز زلال وشفاف است، انعکاس این نور،می شود نورعلى نور.....

جوش وخروش این نوراز باورها واعتقاداتی موحدانه است که درآن هیچ ناخالصی راه ندارد....

هیچ ناخالصی.....

حتی شعله های این نور خاصیت پرتو افشانی دارد وبیت وجود آدمی ، به برکت این پرتوها منور به نور الهی میشود ...                                                      

واین چنین  صاحبان این فضل از قطره قطره ی باران رحمت الهی بی نصیب نمیمانند... 

  • نفیسه مردانی

یا انیس القلوب...


سوره مبارکه نبأ،سوره ای مکی است و فضای سوره با بیان آیات تکوینی و اثر و کارکرد آنها(جعل ارض مهادا...)سعی در نشان دادن نبأعظیم(وقوع معاد)دارد.وانسان با تفکر حول این محور و تعمیم این اصل  که هر چیزی در این عالم برای مقصدی خلق شده است (وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا بَاطِلًا) به این نتیجه می رسد که برای انسان نیزغایتی در نظر گرفته شده است.

اعمال تا زمانی که به مرحله بروز نرسیده اند در اختیار هستند ولی وقتی بارز می شوند انسان در گرو و تحت اثر آنهاست.گاهی نمود این آثار تلخ و بد است و انسان برای رهایی و آزادی از آن خواهان رجوع به مرتبه آغازین خلقت یعنی لم یکن شی مذکورا(تراب)به دور از هر اثر است.

خدایی که رب آسمان ها و زمین است قوانینی را در خلقت جاری ساخته است که بر اساس آن برای هر خلقی کارکرد و اثری جعل شده است و تا به قیامت جریان داشته وتخلف ناپذیر است ولی هرفردبه اندازه ی ظرفیت و ظرف وجودی خود از آن بهره مند می شود.



  • نفیسه مردانی

یاانیس القلوب...


غرض درسوره مبارکه بروج ،شهود برزندگی انسان برای رسیدن به غایت آن که قیامت است  در نظر گرفته شده وعناصر انتخابی در این سوره از جنس شهود و احاطه و مجد است.
1-اگر انسان ، تسلط و احاطه ی عرش الهی بر همه چیز را باور داشته باشد تحمل مشکلات برایش آسان می شود.
2-به علت وجود یوم موعود در نطام تدبیر ربوبی وجود شاهد و مشهود لزوم پیدا می کند که هر عمل و هر باوری ثبت و ضبط شود.
3-هر اتفاقی در زندگی چه خوب و چه بد خارج از نظام تدبیر ربوبی خدا نیست.

4-هرموجودی تحت احاطه ی علمی و قیومی خدای سبحان است.(والله من ورائهم محیط)


  • نفیسه مردانی

یا انیس القلوب...


سوره مبارکه طارق که منسوب به امیرالمومنین (ع)است مسیرهدایت انسان را نورانی کرده و زمینه رشد را برای او فراهم می کند. راه هدایت راهی به سوی آسمان و معنویت است و کسی که طارق است باید خود رهرو این مسیر باشد.


1-اگرانسان در زندگی تمایزها و مراتب را نفهمد و به نوعی قدرت تفصیل نداشته باشد در انتخاب های زندگی اش دچار اشتباه و کید می شود.


2-یکی از راه های برخورداری از قول فصل احاطه و نظر به چگونگی خلقت انسان است.

3-به اعتبار فصل ، تمایز و حدود میان چند چیز آشکار و تثبیت شده و نفوذ و احاطه در آن صورت می گیرد.

4-بنای تفکر در انسان برخورداری ازقدرت  تفصیل است در این صورت است که می تواند خیرگزینی را انجام دهد.

5-در واقع طارق همان نجم ثاقب است و یک حقیقت در دو مرتبه وسطح هستند.

  • نفیسه مردانی